im-ua

Uskab seterusnya adalah  berlainan seperti biasa. Memandangkan aku telah berjanji untuk berkongsi apa yang diperolehi dengan akhawat-akhawat semua, blog ini menjadi saksi coretan ini. Program ini berlangsung pada jumaat lepas di Pantai Batu Burok bermula jam 7.30 hingga 11 pagi.


Sebut sahaja program di luar, sudah semestinya kami disajikan dengan pelbagai games ukhwah yang menarik. Ada menongkah angin, rumahku bukan untukmu, bocor nikmat dan kotak beracun.
Apa yang terkesan di hati tentulah game 'bocor nikmat'.


-Bahagi kumpulan ikut bulan kelahiran...pastu tambah tolak bagi sama bilangan ahli dalam setiap kumpulan
-Seorang ketua(Hanya ketua boleh bagi arahan)
-Yang selebihnya:Separuh jadi buta DAN patah sebelah tangan, separuh lagi bisu DAN      tempang sebelah kaki
-Tujuan:Isi air dari pantai dalam botol yang berlubang...jalan sampai ke baldi dekat ketua 
dan masukkan dalam baldi tu...Isilah sampai habis masa


Pada ketika itu, aku dikehendaki menjadi seorang yang buta dan patah tangan. Aku kena ambil air kat pantai ditemani seorang rakan yang bisu dan patah kaki. Sedar-sedar kakiku sudah basah bila ombak dan menghempas pantai. Tak tahu nak kata apa cumanya rasa sangat 'seksa' walaupun hilang penglihatan untuk 10 minit. Rasa betul-betul menghargai nikmat Allah ketika itu. Selama ini, mata ini banyak sangat tengok perkara-perkara maksiat.


====================================
Tadabur alam


Memandangkan sesi kali ini adalah outdoor, akhawat-akhawat berkongsi ayat Allah mengenai alam. Jom kongsi ayat sikit....


Dialah yang menjadikan matahari bersinar dan bulan bercahaya, dan Dialah yang menetapkan tempat-tempat orbitnya, agar kamu mengetahui bilangan tahun, dan perhintungan(waktu). Allah tidak menciptakan demikian itu melainkan dengan benar. Dia menjelaskan tanda-tanda (kebesaran-Nya) kepada orang-orang yang mengetahui.(10:5)


Kemudian setelah itu hatimu menjadi keras, sehingga (hatimu) seperti batu, bahkan lebih keras. Padahal dari batu-batu itu pasti ada sungai-sungai yang (airnya) memancar daripadanya. Ada pula yang terbelah lalu keluarlah mata air daripadanya. Dan ada pula yang meluncur jatuh kerana takut kepada Allah. Dan Allah tidaklah lengah terhadap apa yang kamu kerjakan. (2:74)


====================================


pantai batu burok











Tafakur alam


Slot terakhir, kami menghayati bait-bait kalam dari seorang ukhti yang mengingatkan serta menyedarkan kembali tentang dosa dan kelalaian sepanjang hidup ini


Sangat sesuai tafakur alam diadakan memandangkan kami betul-betul berada dikelilingi alam. Memang betul-betul meresap di jiwa. 
Sangat malu apabila tengok sendiri alam sekeliling bertasbih.
Bunyi deruan ombak yang menghempas...
Bunyi burung-burung berkicauan....
Pohon-pohon hijau bergoyang-goyang.....
Dan sangat malu tika kami memegang pasir-pasir halus membayangkan dosa yang sangat banyak camtu...
Benarlah dengan hanya melihat alam, manusia mampu menangis. Bukankah itu menandakan kebesaran Sang Pencipta?


Walaupun penat, ibrahnya  dan ukwah itu sangat terasa. Bertemu dengan akhawat-akhawat local dan overseas. InsyaAllah cuba mengkreatifkan usrah....


Kata seorang sister


"Kadang-kadang mungkin kita rasa pemergian kita ke sesuatu majlis ilmu, program atau apa-apa seumpamanya mungkin cam tak best kita rasa, atau mungkin rasa tak nak, malas atau ape sahaja tapi andai kita berkorban untuk pergi, Allah mesti bagi something"

2 teguran:

atTahirah said...

wooohaa! entry yg sngt best!
memang sedang hebat mengaum singa singa Terengganu! hik hik
ia benar2 mmbuktikan usaha yg disebut di Twitter.
Daie yg mngorbankan masa lapang utk islam!

personal request : ceritakan lebih lanjut games yg dimainkan, maybe boleh dijadikan panduan utk sisters lain.. insyaAllah

najiehah najwa said...

hoho...mengharapkan apa yg akak cakap berlaku..insyaAllah..
takut sebenarnya kak...tp insyaAllah akan bt yg termampu...

games..insyaAllah nnt sy cerita...

Post a Comment