Semalam, alhamdulillah aku selamat tiba ke kampung halaman tepat jam 2.50 pagi. Perjalanan ku yang mengambil masa kira-kira 12 jam ku tempuhi dengan penuh sabar. Bermula dengan penuh kesesakan di dalam komuter selama hampir 3 jam..Beginilah nasib menjadi anak perantauan. Namun aku terima takdir ku dengan penuh redha. Mengangap ianya sebagai satu perjuangan untukku lebih kuat dan tabah menghadapi realiti dan kehidupan di dunia luar.
Aku mula tinggal jauh dari keluarga setelah mendapat tawaran ke MRSM Kuala Krai daripada tingkatan satu hinggalah habis SPM. Di situlah segala cabaran,suka duka ku hadapi bersama-sama rakan-rakan. Segala kejayaan yang ku kecapi dengan izin Nya serta tunjuk ajar guru dan rakan-rakan akan ku ingat hingga ke akhir hayat. Rindu mengenangkan saat-saat itu. Masakan Kelantan yang agak manis dan loghat Kelantan hampir sebati dalam diriku hinggakan aku menganggap Kelantan sebagai rumah ke dua buatku.Kemudian aku meneruskan pengajian di Sunway University College buat masa sekarang dan insyaAllah kiranya ada rezeki buatku, akan ku sambung jua di Monash University.

Sahabat, perjalanan hidup ini sangat indah yang sudah dicatat sejak azali lagi..Sudah ditetapkan Allah dan kita sebagai hambanya haruslah berusaha dan bertawakal..Bayangkanlah saat-saat saya menekan abjad-abjad untuk menulis ini pun sudah ditentukan..Subhanallah..Anggaplah hidup ini satu perjuangan walaupun ia penuh kepahitan..Syurga akhirat menanti mu di sana..Sesunnguhnya Allah tidak akan membebani hambanya dengan beban yang tidak dapat ditanggung..Itulah janji Allah..

Buat sahabat-sahabat, selamat bercuti dan manfaatkan masa yang ada..InsyaAllah kejayaan milik kita semua..

1 teguran:

mas ayu said...

suka duka ya di mrsm??
haha bagitau cikit pe yang suka dan pe yang duka hak3

Post a Comment