Bismillah...

Terasa mahu menulis hal ini lagi. Saya kira post-post yang lepas saya juga berkisar akan hal ini. Islah di tempat baru.

Sejak kebelakangan ini, hati ini sering bercampur aduk perasaannya. Terasa futurnya diri walaupun sudah ada beberapa orang akhawat memberikan semangat. Merasakan diri ini cemburu pada duat sekalian yang entah ke peringkat super saiya tahap tertinggi.

Mahukan program-program tarbiyyah dilaksanakan secepat mungkin.
Mahukan mereka yang bergerak kuat tapi kadang-kadang goyah dek cabaran yang dilontarkan sedangkan terlupa mereka juga manusia biasa.
Mahukan mereka berubah seratus satu peratus tetapi terlupa hidayah itu milik Allah dan sudah cukupkah usahanya?

Mungkin terlupa formula-formula ini

USAHA, DOA DAN TAWAKKAL


Dan jawapannya harus ku buka hati ku dulu untuk membiarkan hati mereka terbuka.

Alhamdulillah, ada beberapa ayat yang dapat mengetuk hati saya di saat saya merasakan diri ini semakin kering. Terlalu bimbang kerana sudah lama tidak mengikuti usrah, daurah etc sedangkan ada sesuatu yang dapat menguatkan diri, mutabaah amal dan tarbiyyah dzatiyyah.


1) Apabila kekeringan melanda, beristighfarlah. Dan bertaubatlah. Moga cahaya iman itulah bekalan kamu paling untuk terus menerus menyampaikan risalah dakwah ini. Yang mengisi hati anak-anak binaanmu bukannya ilmu semata-mata, tetapi iman yang kamu kongsikan bersama mereka.
2) berbekallah dengan membaca buku mahupun mendengar mp3.walaupun kamu sudah hafal bait-bait yang diucapkan dalam ceramah-ceramah tersebut. Sorotilah nota-nota lama kamu dan kamu akan dapati banyak bekalan baru di situ.
3) banyakkan perbincangan dengan orang yang sudah lama dalam tarbiyah. Samada membaca penulisan mereka, menulis emel kepada mereka, ataupun berbincang secara berdepan mahupun maya. perbincangan qadhaya ( masalah) inilah terkadang mampu menjadi bekalan buat kamu.
4) ikutilah apa sahaja program-program yang mampu kamu ikuti, samada secara online mahupun tidak.
5) ghairahlah ketika mendapat bekalan baru. Ghairah dalam erti kata passionate= tolakan yang mendesah dan keseronokan yang membara di saat menerima bekalan yang baru. Seolah-olah seorang yang lapar, mendapatkan makanan tersedap di dunia. Dan berbekallah dengan sebaiknya.
6) bersamalah Al-Quran sepanjang masa. Hayati dan tadaburi ayatnya. Bacalah tafsir, dan hiduplah bersama Al-Quran. Di situ, ada bekalan teramat ampuh, yang akan sentiasa meningkatkan diri kamu.(Muharikah)

Terima kasih Allah, terima kasih kak Aisyah:)

p.s.penuhi azam tahun baru:)

5 teguran:

mas ayu said...

mas rasa jie semakin matang ^^
alhamdulilah
sudah pandai berfikir n
yang paling penting semakin COMEL!!
I LOVE U jie

Najwa said...

oit..ade gak comel dia tu...heheh...syukran mas:)pengalaman tu penting

mrs finder said...

alhamdulillah jie :D dapat rasa semua ni, at least kita x mahu jiwa kite rasa kosong tu pun is like satu anugerah..
bila nak crta pasal kisah yang ak tanya tadi tu :D

atTahirah said...

mantap jie! kata2 kak Aisyah tu dah memang lengkap sngt dah utk mngubat rasa kekeringan ini.. iAllah.. beruasahalah, cukupkan syarat utk Allah ganjarkan apa yang sewajarnya.. :)

Najwa said...

jazakillah kak atas nasihat itu

Post a Comment